X

پرسشهای متداول

مهلت اعتراض به تحدید حدود ملک چه مدت میباشد و چه کسانی می توانند به تحدید حدود پلاکی اعتراض نمایند؟

·         مجاوری که نسبت به حدود یا حقوق ارتفاعی ، حقی برای خود قائل است میتواند ظرف 30روز از تاریخ تنظیم صورت مجلس تحدید حدود ، اعتراض خود را به ثبت محل تسلیم نماید همچنین متقاضی ثبتی که خود یا نماینده اش در موقع تحدید حدود ، حاضر نبوده و ملک مورد تقاضای او با حدود اظهار شده از طرف مجاورین تحدید شده ، میتواند به تحدید حدود پلاک در مدت قانونی اعتراض نماید.

معترضین به اصل ملک ویا حدود اربعه آن پس از تسلیم اعتراض خود به اداره ثبت محل چه وظیفه ای دارند؟

·         معتضین پس از تسلیم اعتراض کتبی خود به ثبت محل ، بایستی ظرف یکماه ز تاریخ تسلیم اعترض ، دادخواست خود را به مرجع ذیصلاح قضایی تقدیم نمایند.

چنانچه در وسط ملکی ، اشخاص دیگری ملک داشته باشند ، تحدید حدود آن به چه صورت خواهد بود؟

·         نقشه قطعات مزبور نیز ترسیم و در صورت مجلس تحدید حدود مراتب با ذکر موقعیت مکانی و حدود و مشخصات با طول اضلاع و مساحت تصریح میشود.

آیا میتوان نسبت به بقیه سهام ملکی که قسمتی از آن به نحو مشاع یا مفروز اظهارنامه پذیرفته شده است ، اظهار نامه ای خلاف اظهارنامه اولی پذیرفت؟

·         خیر، نسبت به بقیه سهام برخلاف اظهار نامه اولی اظهارنامه پذیرفته نخواهد شد ، در صورت توافق مالکین مطابق آن عمل میگردد و چنانچه قبلاً اظهارنامه هم به عنوان مشاع و هم مفروز پذیرفته شده، صدور سند مالکیت موکول به رفع اختلاف در دادگاه است.

آگهی نوبتی چگونه منتشر می گردد؟

·         آگهی نوبتی در دو نوبت به فاصله سی روز در روزنامه محل یا نزدیکتر به محل منتشر و از تاریخ نشر اولین اعلان به فاصله 90 روز مهلت اعتراض دارد.

عملیات تحدید حدود چیست؟

·         تحدید حدود همان تعیین حدود اربعه (چهارگانه) ملک است که در همان روز اعلان شده به وسیله نماینده به اتفاق نقشه بردار ثبت انجام خواهد شد و در خواست کننده یا نماینده او حدود ملکی را که میخواهد ثبت کند ( در محدوده اظهارنامه ثبتی ) به طور مشخص معرفی می نماید و اگر تقاضاکننده یا نماینده اش در موقع تحدید حدود حاضر نباشد، ملک مورد تقاضا با حدود اظهار شده از طرف مجاورین تحدی خواهد شد. هرگاه حدود مجاورین از لحاظ عملیات ثبتی تثبیت و معین باشد، تحدید حدود بدون انتشار آگهی و با تبعیت از حدود مجاورین به عمل خواهد آمد.

کاداستر را تعریف کنید؟

·         تلفیق اطلاعان حقوقی با نقشه و ارائه این در پارامتر در یک سیستم کامپیوتری را کاداستر می گویند.

شرکت تجاری را تعریف کنید؟

·         شرکت تجاری قرادادی است که به موجب آن چند نفر توافق میکنند سرمایه مستقلی را که از جمع آورده های آنها تشکیل میشود ، ایجاد کنند و به موسسه ای که برای انجام مقصود خاصی تشکیل می گردد اختصاص دهند و در منافع و زیان های احتمالی حاصل از بکارگیری سرمایه سهیم می شمند.

اقسام شرکت های تجاری کدام است؟

·         1) شرکت سهامی 2) شرکت با مسئولیت محدود 3) شرکت تضامینی 4) شرکت مختلط غیر سهامی 5) شرکت مختلط سهامی 6) شرکت نسبی 7) شرکت تعاونی تولید و مصرف

حداقل میزان سرمایه در شرکت های سهامی عام و خاص ، چه میزان می باشد؟

·         حداقل سرمایه در شرکت های سهامی عام پنج میلیون ريال و در شرکت های خاص یک میلیون ريال است.

انواع مجامع عمومی در شرکت های سهامی کدام است؟

·         1) مجمع عمومی موسس 2) مجمع عمومی عادی 3) مجمع عمومی فوق العاده
 

سوالات متداول سیستم املاک

.   پیغام خطای " امکان معامله مجدد ملک تا صدور مفاصا حساب مالیاتی و ثبت در اسناد رسمی امکان پذیر نخواهد بود" که در یک کادر قرمز رنگ در بالای صفحه می­آید، به چه معناست؟

        ظاهر شدن این پیغام بدین معناست که با کدپستی درج شده قبلاً معامله ای صورت گرفته است و فروشنده­ی معامله­ی قبلی، الزاماً باید مفاصا حساب مالیاتی را دریافت نموده و همچنین کاربر سازمان امور مالیاتی اطلاعات مفاصاحساب صادر شده را وارد سیستم نماید تا امکان ثبت مجدد قرارداد برای ملک مورد نظر فراهم گردد. چنانچه اطلاعات مفاصا حساب توسط کاربر سازمان امور مالیاتی در سامانه ثبت نشده باشد، با ارسال کپی مفاصاحساب قرارداد قبلی این ملک و درج کد رهگیری بر روی آن به شماره نمابر 88963269، مشکل برطرف خواهد گردید.

 

2.      آیا برای ثبت قرارداد جهت کلیه واحدهای یک ساختمان، می­توان از یک کد پستی استفاده کرد؟

با توجه به اینکه عده کثیری از افراد بر این تصور هستند که تمام واحدهای ساختمان دارای یک کد پستی است، یکی از مواردی که مشاورین املاک را در زمان ثبت قرارداد با مشکلات متعددی مواجه می­نماید، استفاده از یک کد پستی به منظور ثبت قرارداد برای کلیه واحدهای یک ساختمان می­باشد. این در حالیست که تک تک واحدهای ساختمان دارای یک کد پستی مجزا بوده و در بانک اطلاعات پست موجود می­باشد که از طریق مراجعه به اداره پست منطقه، دسترسی به  کد پستی هر یک از واحدها بصورت مجزا قابل حصول و دسترسی می­باشد.

لذا کسانیکه از کد پستی مندرج بر روی قبض تلفن جهت اطلاع از کد پستی استفاده می­نمایند، باید دقت کنند که چنانچه آدرس دریافتی از پست از لحاظ طبقه و واحد با آدرس واقعی ملک تفاوت داشته باشد، این امر به منزله این است که از کد پستی صحیح استفاده نشده است.

چنانچه ساختمانی نوساز باشد و کد پستی برای آن صادر نشده باشد، از طریق مراجعه به اداره پست منطقه و درخواست صدور کد پستی، با حضور کارشناس کدگذاری اداره پست، برای هریک از واحدها کد پستی صادر و به اطلاع مالکین خواهد رسید.

3.      قدرالسهم خریدار یا فروشنده در قسمت طرفین به چه معناست؟ آیا  با میزان مورد معامله در ارتباط است؟

       قدرالسهم به تعداد طرفین قرارداد (اعم از خریدار/فروشنده و یا موجر/مستأجر) بستگی دارد و ارتباطی به میزان مورد معامله ندارد. در صورتیکه تعداد هریک از طرفین معامله یک نفر باشد، قدرالسهم هرکدام را 100 وارد می­کنیم و اگر تعداد بیشتر از یک نفر باشد، میزان قدرالسهم هریک از طرفین بصورت کسری از 100 وارد می­گردد. لازم به­ذکر است مجموع قدرالسهم طرفین قرارداد (اعم از خریدار/فروشنده و یا موجر/مستأجر) می­بایست برابر 100 باشد.

4.   سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور، از لحاظ عملکردی با چه مرورگر اینترنتی سازگار است؟

جهت کار با سامانه تنها می بایست از مرورگر اینترنت اکسپلورر Internet Explorer ورژن 6 یا 7 (ترجیحا ورژن 7) استفاده نمود.

     

5.      چگونه می توانیم قراردادهای ثبت ناقص را کامل کنیم؟

      پس از ورود به صفحه کاربری، بر روی منوی "مدیریت قراردادها" کلیک نموده و سپس از منوی بازشونده یکی از گزینه­های کل قراردادها یا قراردادهای ثبت شده­ی جدید را انتخاب   می­کنیم. پس از جستجو و یافتن قرارداد مدنظر بر روی سطر مربوط به قرارداد دوبار کلیک نموده و پس از باز شدن فرم قرارداد نسبت به تکمیل اطلاعات قرارداد و ذخیره آن اقدام        می­کنیم.

 

6.چگونه می توانیم قراردادهای خود را مشاهده کنیم؟

      در منوی مدیریت قراردادها، کلیه قراردادهای ثبت شده و فسخ شده به­صورت تفکیکی موجود می­باشد. ضمن اینکه گزینه کل قراردادها نیز مجموع قراردادهای ثبت شده جدید، قراردادهای تأیید شده و قراردادهای تأیید نشده را در بر می­گیرد.

 

7.   قراردادهای تاییدنشده به چه معناست؟ چگونه می توان دلیل عدم تایید را متوجه شد؟
      بعد از گرفتن کد رهگیری، کارشناسان پالایش اطلاعات در پروژه املاک، اطلاعات وارد شده قرارداد را بررسی می کنند و در صورتیکه در هر یک از اطلاعات وارد شده نقص وجود داشته باشد آن را تایید نمی­کنند و زمانیکه کاربر وارد سامانه شد، طی پیامی تعداد قراردادهای تایید نشده به وی نمایش داده می­شود تا نسبت به تصحیح آن اقدام نماید.

        برای مشاهده دلیل عدم تایید می­بایست قرارداد مدنظر را باز نموده و سپس در صفحه نظریه کارشناس علت عدم تایید را ملاحظه و نسبت به تصحیح نواقص موجود و ذخیره اصلاحات صورت گرفته اقدام نمود.

 

8.      فسخ قرارداد چگونه انجام می شود؟

به منظور فسخ هریک از قراردادها، پس از ورود به صفحه کاربری گزینه فسخ قرارداد را انتخاب نموده و سپس در فرم جستجوی قرارداد، یکی از اطلاعات قرارداد مدنظر (شامل کدرهگیری، شماره سریال و شماره ثبت قرارداد) را وارد نموده و آن را جستجو می­نماییم. پس از جستجو و باز شدن فرم قرارداد، با کلیک بر روی دکمه فسخ قرارداد، قرارداد مدنظر فسخ می­شود. دقت نمایید که ثبت مجدد قرارداد پس از فسخ آن امکان­پذیر نخواهد بود.

9.   چرا پس از درج نام کاربری و رمز عبور و کلیک بر روی گزینه ورود، در برخی موارد کد امنیتی عوض می شود و پیغام کد امنیتی اشتباه است ظاهر می شود؟
     در بعضی از موارد ایجاد چنین مشکلی به دلیل فعال شدن امضای دیجیتال می باشد. که کاربران باید راهنمای ورود با امضای دیجیتال را در صفحه ی اصلی مطالعه نموده و تنظیمات مربوطه را انجام دهند. در پاره­ای از مواقع نیز این مشکل به علت سرعت پایین خطوط اینترنت و ترافیک خطوط می­باشد که استفاده از اینترنت با سرعت مناسب این مشکل را مرتفع می­کند.

10. پیغام خطای "کد ملی با شماره شناسنامه مغایرت دارد"  به چه معناست؟

     در خصوص درج کد ملی و شماره شناسنامه طرفین قرارداد می­بایست دقت شود که این موارد کاملاً صحیح و دقیق و بر اساس اطلاعات کارت ملی وارد شود. چراکه وجود کوچکترین خطا در ثبت کد ملی و شماره شناسنامه موجب نمایش این پیام می­گردد. در صورتیکه از صحت شماره شناسنامه و کد ملی وارد شده اطمینان داشته و باز هم با پیام مواجه شدید، برای رفع این مشکل می­بایست کپی کارت ملی و شماره شناسنامه فرد مورد نظر را با ذکر مشکل به شماره 88963269 فکس نمایید.

11. اگر هنگام ورود به سایت با خطای  "نام کاربری یا رمز عبور اشتباه است" روبرو شدیم، چگونه مشکل را رفع نماییم؟

    در چنین حالتی یکی از موارد نام کاربری و رمز عبور و یا هردوی آنها درست وارد نشده است که می­بایست جهت اطلاع از نام کاربری و رمز عبور صحیح با مدیر اجرایی اتحادیه تماس گرفته و از نام کاربری و رمز عبور صحیح خود مطلع شوید.

12.  به چه دلیل هنگام ثبت قرارداد با وارد کردن کد پستی امکان ثبت آدرس وجود ندارد؟
     با توجه به اینکه پس از درج کد پستی مراحل استعلام آن از پست از طریق ارتباط اینترنتی انجام شده و آدرس مکان مورد نظر از پست دریافت می­شود، در برخی از موارد به دلیل پایین بودن سرعت و ترافیک خطوط اینترنت استعلام به کندی صورت می­گیرد و امکان ثبت آدرس تا انجام کامل استعلام ممکن نیست که از طریق بکارگیری اینترنت­های با سرعت مناسب این مشکل نیز مرتفع خواهد گردید.

13.  پیغام­های خطا از قبیل  "دسترسی شما به این بخش ممنوع است" و یا "با عرض پوزش" را چگونه می توان رفع کرد؟

در اکثر مواقع نمایش این پیام­ها به دلیل بروز خلل در بر قراری ارتباط با سایت رخ می­دهد جهت رفع این مشکل کلیدهای Ctrl+F5 از صفحه کلید را فشار داده و یا از سایت خارج شده و پس از چند دقیقه مجدداً وارد سایت شوید و چنانچه قراردادی را به­صورت ناقص ثبت نموده بودید از منوی مدیریت قراردادها و زیر منوی قراردادهای ثبت شده جدید نسبت به تکمیل آن اقدام نمایید. چنانچه پس از چند دقیقه این مشکل مرتفع نگردید از طریق شماره­های موجود در سایت با قسمت پشتیبانی تماس بگیرید.

14.  اگر پیغام­هایی از قبیل " فرآیند امضای دیجیتال امکان پذیر نیست" و " خطای 411" را مشاهده کردیم، چگونه مشکل را رفع نماییم؟

      در ابتدا نسبت به نصب نرم­افزار امضای دیجیتال از طریق لوح فشرده موجود در بسته ارسالی امضای دیجیتال اقدام نموده و سپس مراحل اشاره شده در قسمت راهنمای ورود با امضای دیجیتال را به دقت انجام دهید. چنانچه پس از طی این مراحل مشکل برطرف نگردید با قسمت پشتیبانی امضای دیجیتال تماس بگیرید.

15.  اگر پیغام "امضای دیجیتال شما در سامانه تعریف نشده است" را مشاهده کردیم، چگونه مشکل را رفع نماییم؟
      جهت رفع اين خطا، اقدامات اشاره شده در راهنمای ورود با امضاي ديجيتال را انجام داده و در صورت عدم رفع مشکل با قسمت پشتیبانی امضای دیجیتال تماس بگیرید.

16. چنانچه پیامی مبنی بر Block شدن امضای دیجیتال نمایش داده شد، این مشکل چگونه برطرف می­شود؟

برای حل این مشکل به راهنمای ورود با امضای دیجیتال مراجعه نموده و قسمت راهنمای رفع مشکلات شناسه امضای دیجیتال را مطالعه و مراحل مربوطه را انجام دهید.

17.عکس ها باید چگونه باشند؟

• وضوح عکس باید حداقل 200 dpi باشد، ( از طریق تنظیمات اسکنر و یا دوربین دیجیتال قابل تنظیم است.)

• حجم آن باید کمتر از 64 کیلو بایت باشد.